صفحه اصلی > بخش های درمانی > بخش های پاراکلینیک > تغذیه 

امام علی (علیه السلام ) : کم خوری مایه گرامی داشتن خویش است و تندرستی را تداوم می بخشد .

 

 

  پیام تغذیه و سلامتی   

  اصول تغذیه صحیح در زمان روزه داری

روزه داری چیست؟ عبارت است از اجرای یك برنامه كامل و منظم بهداشتی كه در آن بهداشت جسم و بهداشت روان هردو مد نظر قرار دارد.

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلكه می تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد. به همین دلیل برخی روزه داران پس از ماه مبارك رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن ،افزایش سطح چربی های خون،مشكلات گوارشی و اختلالاتی در سایر اعضای بدن می شود.

به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه داران با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارك آشنا شوند.

 

مهمترین اصول عبارتند از :

1- غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد و نباید خیلی با غذای روزمره فرد روزه دار تفاوت كند

2- در ماه رمضان نیز باید حتما همانند سایر اوقات سال سه وعده غذایی داشته باشید : افطار ، شام و سحری در واقع نیاز به حذف هیچ یك از وعده های غذایی نیست اما یك فرد روزه دار باید حداقل 20 درصد كمتر از ماه های دیگر سال غذا بخورد تا بدن او فرصت سوزاندن چربی های اضافه را داشته باشد.

3- در فاصله افطار تا سحر ،جهت جلوگیری از یبوست و دفع سموم و مواد زاید از بدن و تنظیم سوخت و ساز بدن آب فراوان (8-6 لیوان) بنوشید .

4- از غذاهای پر فیبر مانند میوه ها،حبوبات و غلات سبوس دار مصرف كنید.

5- آهسته غذا بخورید و پیش از سیر شدن كامل دست از غذا خوردن بكشید

6- در ماه رمضان حتما از انواع سبزیجات و میوه های مختلف استفاده كنید

7- مصرف فست فود ها را كنار بگذارید

8- از روغن های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نكنید و به جای آن از روغن های مایع گیاهی استفاده كنید.

  اد امه مطلب - حتماً مطالعه بفرمائید

 

 
 
نام : مریم
نام خانوادگی : شجاعت
تاریخ تولد : 1354
مدرک تحصیلی : کارشناس
رشته تحصیلی : پرستاری
سنوات شغلی : 8 سال
نوع استخدام : رسمی آزمایشی
سمت : مسئول واحد تغذیه بیمارستان
تاریخ ابلاغ : 1393/10/24